DERS TANITIM BİLGİLERİ


Dersin Adı
Fizyoloji
Kodu
Yarıyıl
Teori
(saat/hafta)
Uygulama/Lab
(saat/hafta)
Yerel Kredi
AKTS
TS 103
Güz
2
0
2
4
Ön-Koşul(lar)
Yok
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Türü
Zorunlu
Dersin Düzeyi
Ön Lisans
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Dersin Koordinatörü
Öğretim Eleman(lar)ı -
Yardımcı(ları) -
Dersin Amacı Bu dersin sonunda öğrencilerin, temel fizyolojik kavramları, vücudun işlevsel organizasyonunu, hücre-organ-sistem ilişkilerini, hücre yapısı ve işlevlerini, vücut sistemlerinin çalışma mekanizmalarını kavraması amaçlanmıştır.
Öğrenme Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Hücrenin işlevlerini tanımlar.
  • Kas-iskelet sisteminin çalışma mekanizmaları ve işlevlerini açıklar.
  • Solunum sisteminin çalışma mekanizmaları ve işlevlerini açıklar.
  • Dolaşım sisteminin çalışma mekanizmaları ve işlevlerini açıklar.
  • Sindirim sisteminin çalışma mekanizmaları ve işlevlerini açıklar.
  • Ürogenital sistemin çalışma mekanizmaları ve işlevlerini açıklar.
  • Endokrin sisteminin çalışma mekanizmaları ve işlevlerini açıklar.
  • Sinir sistemi ve duyu organlarının çalışma mekanizmaları ve işlevlerini açıklar.
Ders Tanımı Bu ders: fizyoloji ile ilgili temel kavramlar, hücre, doku, organ ve sistem organizasyonu ile vücut sistemlerinin çalışma mekanizmaları ve işlevlerini kapsar.
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları

 



Dersin Kategorisi

Temel Ders
X
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

 

HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Giriş, tanışma, dersin tanıtımı, İnsan vücudunun organizasyonu Yüksekokullar için Fizyoloji,2014,Ed: Prof.Dr.Berrak Ç.Yeğen,3-7s.
2 Homeostaz, temel fizyolojik kavramlar ve kan fizyolojisi Hemşirelik ve Sağlık MYO için Fizyoloji,2016,Ed: Doç.Dr. Hatice Sütçü Çiçek, Doç.Dr.Ayla Yava,12-19/51-67
3 Hücre yapısı ve işlevi-1 Hemşirelik ve Sağlık MYO için Fizyoloji,2016,Ed: Doç.Dr. Hatice Sütçü Çiçek, Doç.Dr.Ayla Yava,1-12 s.
4 Membranlardan transport ve uyarılma, kasılma mekanizması Yüksekokullar için Fizyoloji,2014,Ed: Prof.Dr.Berrak Ç.Yeğen, 21-70 s.
5 Solunum sistemi: ventilasyon, perfüzyon, difüzyon mekanizmaları Hemşirelik ve Sağlık MYO için Fizyoloji,2016,Ed: Doç.Dr. Hatice Sütçü Çiçek, Doç.Dr.Ayla Yava,135-155 s.
6 Dolaşım sisteminin işlevleri – Kalp uyarı-ileti sistemi ,EKG Hemşirelik ve Sağlık MYO için Fizyoloji,2016,Ed: Doç.Dr. Hatice Sütçü Çiçek, Doç.Dr.Ayla Yava,69-84
7 Nabız, kan basıncı ve düzenlenmesi, kanamanın kontrolü Hemşirelik ve Sağlık MYO için Fizyoloji,2016,Ed: Doç.Dr. Hatice Sütçü Çiçek, Doç.Dr.Ayla Yava84-96/62-63 s.
8 Ara Sınav
9 Boşaltım sistemi fizyolojisi Hemşirelik ve Sağlık MYO için Fizyoloji,2016,Ed: Doç.Dr. Hatice Sütçü Çiçek, Doç.Dr.Ayla Yava,197-202s.
10 Sindirim ve emilim, metabolizma Hemşirelik ve Sağlık MYO için Fizyoloji,2016,Ed: Doç.Dr. Hatice Sütçü Çiçek, Doç.Dr.Ayla Yava , 179-194 s.
11 Endokrin sistem: Hormonlar ve işlevleri Hemşirelik ve Sağlık MYO için Fizyoloji,2016,Ed: Doç.Dr. Hatice Sütçü Çiçek, Doç.Dr.Ayla Yava 157-178s.
12 Genital sistem: cinsiyet hormonları ve işlevleri Hemşirelik ve Sağlık MYO için Fizyoloji,2016,Ed: Doç.Dr. Hatice Sütçü Çiçek, Doç.Dr.Ayla Yava 213-250s.
13 Sinir sistemi: Duyusal işlemleme, motor kontrol Hemşirelik ve Sağlık MYO için Fizyoloji,2016,Ed: Doç.Dr. Hatice Sütçü Çiçek, Doç.Dr.Ayla Yava 95-111 s
14 Sinir sistemi: Otonom sinir sistemi, limbik sistem/Özel duyular ve algı Hemşirelik ve Sağlık MYO için Fizyoloji,2016,Ed: Doç.Dr. Hatice Sütçü Çiçek, Doç.Dr.Ayla Yava 111-118s./Yüksekokullar için Fizyoloji,2014,Ed: Prof.Dr.Berrak Ç.Yeğen,95-116 s./ Hemşirelik ve Sağlık MYO için Fizyoloji,2016,Ed: Doç.Dr. Hatice Sütçü Çiçek, Doç.Dr.Ayla Yava,119-133
15 Dersin gözden geçirilmesi
16 FİNAL
Ders Kitabı - -Hemşirelik ve Sağlık MYO için Fizyoloji,Ed: Doç.Dr. Hatice Sütçü Çiçek, Doç.Dr.Ayla Yava, Nobel Akademik Yayıncılık, 2016 -Yüksekokullar için Fizyoloji. Ed.Prof.Dr. Berrak Ç.Yeğen. Yüce Yayım, 2014
Önerilen Okumalar/Materyaller - İnsan Fizyolojisi, Çev.Ed: Serdar Demirgören. İzmir Güven Kitabevi, 2010 - Ganong’un Tıbbi Fizyolojisi, Çeviri Editörü: Hakkı Gökbel, 23.baskı. Nobel Tıp Kitabevleri, 2011 - Guyton A.C., Hall J.E. Tıbbi Fizyoloji, Çeviri Editörleri: Hayrünisa Çavuşoğlu, Berrak Ç.Yeğen. Nobel Tıp Kitabevleri, 11. Baskı, İstanbul, 2007.

 

DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Katkı Payı %
Katılım
1
5
Laboratuvar / Uygulama
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
Ödev
7
21
Sunum / Jüri Önünde Sunum
Proje
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınav
1
34
Final Sınavı
1
40
Toplam

Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı
60
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı
40
Toplam

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Süre (Saat) İş Yükü
Teorik Ders Saati
(Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati)
16
2
32
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
(Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati)
16
Sınıf Dışı Ders Çalışması
15
2
30
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
Ödev
7
3
Sunum / Jüri Önünde Sunum
Proje
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınavlar
1
12
Final Sınavı
1
15
    Toplam
110

 

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

#
Program Yeterlilikleri / Çıktıları
* Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1

Alanında uygulamanın gerektirdiği güncel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir

X
2

Alanı ile ilgili araç-gereçleri ve teknolojileri kullanır ve bakımını yaparak sürdürür, temel düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.

X
3

Alanında sorunları tanımlar, analiz eder, kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir ve önerilerini başkaları ile paylaşır.

X
4

Yasal sorumluluklarının farkındadır, alanında temel düzeydeki çalışmaları bağımsız olarak yürütebilir

X
5

Yaşlı, yaşlının ailesi ve çalışma arkadaşları ile doğru, anlaşılır, dürüst ve açık iletişim kurar, düşünce ve bilgilerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarır

X
6

Alanı ile ilgili uygulamalarda aktif bir ekip üyesi olarak sorumluluk alır

X
7

Alanında edindiği bilgileri kullanarak, bilimsel verileri eleştirel bir yaklaşımla yorumlar ve değerlendirir

X
8

Yaşam boyu öğrenmenin önemini kavrar, öğrenme gereksinimlerini belirleyerek karşılayabilir, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yeniler

X
9

Sosyal, kültürel özellikler ve evrensel etik değerleri dikkate alarak davranır; mesleğinin gerektirdiği etik ilke ve standartları korur ve sürdürür

X
10

İş güvenliği, çevre koruma, kalite ve hasta güvenliği kavramlarının bilir ve bunların gereklerini yerine getirir

X
11

İngilizce'yi Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar

X
12

Yaşlıya fiziksel, ruhsal ve sosyo-kültürel yönleriyle bütüncül yaklaşım sergiler

X
13

Huzurevi işleyişine yönelik gereksinimler doğrultusunda ihtiyaçları belirleyip, gelişime yönelik etkinlikleri planlar ve yürütür

*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest